skip to main content

28 ΦΕΒ 2013

Πώς να κατακτήσετε την πρώτη θέση στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης

Tags: seo, content, περιεχόμενο, λέξεις κλειδιά, google, πρώτη θέση

γράφει ο Αχιλλέας Μαρούλης
Βασικό ζητούμενο των περισσότερων πελατών που έρχονται στο γραφείο μας για να μας αναθέσουν τη δημιουργία της ιστοσελίδας τους είναι η κατάκτηση καλών θέσεων στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. 

Πολλοί πελάτες μας έρχονται με το παράπονο από προηγούμενη συνεργασία τους έχοντας καταβάλλει μεγάλα χρηματικά ποσά για υπηρεσίες προώθησης και με εγγυήσεις κατάληψης της πρώτης θέσης στο google ή και σε άλλες μηχανές αναζήτησης (bing, yahoo κλπ). Κάποιοι έρχονται απλώς με την πεποίθηση πως θα κάνουμε κάποιο μαγικό μυστικό κόλπο και θα βρεθούν στην πρώτη πεντάδα των αποτελεσμάτων μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Φυσικά υπάρχουν και πολλοί πελάτες που γνωρίζουν ήδη πολύ καλά ποια είναι η αλήθεια και απλώς ψάχνουν τη σωστή τεχνική υποδομή αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Το βασικότερο θέμα που πρέπει να κατανοήσουν όλοι που ασχολούνται με θέματα προώθησης ιστοσελίδων είναι πως ο σκοπός όλων των μηχανών αναζήτησης είναι να βρουν και να παρουσιάσουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε κάθε αναζήτηση. Αρκεί λοιπόν μια σελίδα να είναι το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για να βρεθεί στην κορυφή της λίστας. Τέλος! Αυτό ήταν. Φροντίστε να έχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τις αναζητήσεις που στοχεύετε και η νίκη είναι δική σας. Δεν καλυφθήκατε; 

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή (μπορείτε να μεταβείτε απευθείας στο συμπέρασμα μας αλλά έτσι θα χάσετε όλη τη διασκέδαση, οπότε συνεχίστε εδώ). Ας υποθέσουμε πως κάνετε κάποια αναζήτηση στο google σχετικά με τις «μηχανές αναζήτησης». Το google έχει ήδη χαρτογραφήσει όλες τις ιστοσελίδες που γνωρίζει πως υπάρχουν (σημείωση 1) και γνωρίζει ποιες έχουν μέσα στα κείμενά τους τις λέξεις «μηχανές αναζήτησης». Συνεπώς τις ανοίγει, τις διαβάζει και τις συγκρίνει για να αποφασίσει ποια από όλες είναι πιθανότερο να αναζητεί ο χρήστης. Ήδη έχει εντοπίσει 1.460.000 αποτελέσματα και πρέπει να αποφασίσει ποιο είναι το καλύτερο. 

Ανάμεσα στα αποτελέσματα είναι πολλά που ανάμεσα σε άλλα κείμενα είχαν απλώς μια αναφορά στις μηχανές αναζήτησης (σημείωση 2). Το google αποφάσισε εύκολα πως δεν ήταν αυτό η σωστή επιλογή και τα έβαλε στο τέλος της λίστας. Στη συνέχεια εντόπισε πολλά από αυτά που εκτός από αναφορά στο κείμενο είχαν το όρο «μηχανές αναζήτησης» και σε περίοπτη θέση μέσα στη σελίδα, πχ στον τίτλο της (σημείωση 3). Αυτές τις θεώρησε πιθανότερες σαν τις σωστές απαντήσεις. Ήταν όμως και πάλι πάρα πολλά τα αποτελέσματα, οπότε σύγκρινε σε βάθος την πληροφορία που παρουσιαζόταν σε κάθε σελίδα. Εκεί τα πράγματα ξεκαθάρισαν καλύτερα. Πολλές από αυτές τις σελίδες είχαν πολύ φτωχό περιεχόμενο (σημείωση 4). Μία ή δυο παραγράφους μόνο. Άλλες όμως είχαν πολύ μεγάλα κείμενα και με συχνές αναφορές στον επιθυμητό όρο. Άλλες πάλι προσπαθούσε ξανά και ξανά να τις διαβάσει αλλά δεν έβγαζε νόημα ο κώδικάς τους (σημείωση 5). Το ξεσκαρτάρισμα έτσι προχώρησε ένα βήμα ακόμη. 
Στη συνέχεια,  το google παρατήρησε πως κάποιες από αυτές τις σελίδες είχαν τον επιθυμητό όρο πάρα πολλές φορές γραμμένο μέσα στο κείμενο με έναν τρόπο που έμοιαζε μάλλον ασυνάρτητος (σημείωση 6). Σε αυτές τις ιστοσελίδες, που παρεμπιπτόντως είχαν πολλά διαφημιστικά banners προς άλλες σελίδες (ξέρετε.. από αυτά που κάνεις κλικ σε ένα και ανοίγουν 1000 παράθυρα στο desktop), θεώρησε πως μάλλον κάτι δεν πήγαινε καλά, οπότε τις έβαλε σε καραντίνα με σκοπό να τις εξετάσει αργότερα (μέχρι τότε τις εξαφάνισε από τα αποτελέσματα).
Ακόμη φαίνεται πως έχει πολλή δουλειά μπροστά του το google… Συνεχίζει ακάθεκτο την αναζήτησή του. Τώρα προχωράει και εξετάζει τις διευθύνσεις (urls) των αποτελεσμάτων που έχει ξεχωρίσει. Κάποια έχουν τη μορφή domain.gr/index.php?a=1&b=32894&data=15aj… και κάποια άλλα τη μορφή domain.gr/searchengines/ ή ακόμη και domain.gr/μηχανές-αναζήτησης/ To google αποφάσισε πως οι σελίδες της δεύτερης κατηγορίας πιθανότατα αποτελούν καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα… (σημείωση 7).  Ήταν όμως και πάλι πολλές. Οπότε συνέχισε.
Άρχισε τότε να διαβάζει τα meta-tags. Κάποιες σελίδες είχαν αρκετές πληροφορίες στα meta-tags ενώ άλλες τίποτα. Πολλές από αυτές τις πληροφορίες ήταν ακαταλαβίστηκες (οπότε τις αγνόησε). Άλλες είχαν μια ατελείωτη λίστα από δεκάδες λέξεις που φαινομενικά δεν είχαν καμία σχέση με το περιεχόμενο (τις αγνόησε και αυτές). Κάποιες όμως είχαν πολύ σχετικό περιεχόμενο με τον όρο της αναζήτησης. Τις κράτησε και τους έδωσε και μερικούς πόντους ακόμη (σημείωση 8).

Υπήρχαν ακόμη δεκάδες σελίδες που διεκδικούσαν τις πρώτες θέσεις στα αποτελέματα. Προφανώς όλες αυτές οι σελίδες θα μπορούσαν να αποτελούν τη σελίδα που αναζητεί ο χρήστης. Αλλά και πάλι πρέπει να αποφασίσει ποια θα δείξει πρώτη… Τότε σκέφτηκε πως καλύτερο θα ήταν να ρωτήσει τις άλλες σελίδες. Έκανε μια γρήγορη έρευνα και διαπίστωσε πως κάποιες από τις σελίδες δεν έχουν συσχετιστεί ποτέ με καμία άλλη σελίδα στο διαδίκτυο. Άλλες όμως είχαν πολλούς συνδέσμους από άλλες σελίδες (σημείωση 9). Τότε θεώρησε πως πιθανότατα αυτές οι σελίδες είναι πιο αξιόπιστες οπότε τους έδωσε μερικούς πόντους παραπέρα. Τελευταία στιγμή όμως διαπίστωσε πως κάποιες από τις σελίδες που είχαν link προς τα πιθανά αποτελέσματα ήταν τελείως άσχετες με τις μηχανές αναζήτησης ενώ άλλες ήταν φόρουμ χρηστών που έκαναν συζήτηση γύρω από  τέτοια θέματα (κάποιες μάλιστα από αυτές ήταν ήδη υποψήφια αποτελέσματα στην ίδια αναζήτηση). Το google τότε προτίμησε να προωθήσει προς την κορυφή αυτές τις σελίδες που είχαν πιο ποιοτικούς εισερχόμενους συνδέσμους (σημείωση 10).

Οι σελίδες που είχαν μείνει πλέον ήταν πιο λίγες. Τότε ήταν πιο εύκολο για το google να κάνει τις τελικές συγκρίσεις. Κάποια από τα sites είχαν εκτενή αναφορά σε θέματα «μηχανών αναζήτησης» και σε άλλες σελίδες τους και όχι μόνο στην βασική υποψήφια σελίδα ενώ άλλες είχαν μόνο τη συγκεκριμένη αναφορά (σημείωση 11), κάποιες σελίδες είχαν βρεθεί ξανά στα πρώτα αποτελέσματα του google άρα τις θεώρησε πιο αξιόπιστες (σημείωση 12). Τέλος, για να επιβεβαιώσει την απόφασή του έκανε και ένα γρήγορο έλεγχο στο μητρώο της κάθε σελίδας και διαπίστωσε πως οι σελίδες που ισοβαθμούσαν είχαν διαφορετικές ηλικίες. Διάλεξε την πιο μεγάλη (σημείωση 13) και άρα πιο σοφή και την παρουσίασε πρώτη!
Ουπς, την τελευταία στιγμή το google πρόσεξε πως εσύ που έκανες την αναζήτηση, και που είσαι συνδεδεμένος χρήστης του google, επισκέπτεσαι πολύ συχνά τη σελίδα στη θέση 5 των αποτελεσμάτων. Μάλλον αυτή θα ήθελες τότε… Ε, λοιπόν σε εσένα θα δώσω αυτό το αποτέλεσμα 1ο (σημείωση 14) και στους άλλους θα αφήσω τη λίστα όπως έχει ήδη διαμορφωθεί.

Με λίγα λόγια, το google ακολούθησε μια πολύ απλή και λογική διαδικασία. Την ίδια που θα ακολουθούσατε και εσείς (χμ… με μια μικρή αμοιβή θα προωθούσατε καλύτερα κάποια σελίδα; Το google λέει πως δεν το κάνει αυτό google.com/intl/el/about/company/philosophy/). Αυτή η διαδικασία είναι μια λογική διαδικασία που σκοπό είχε να αναδείξει την πραγματικά καλύτερη σχετική πληροφορία στο διαδίκτυο. Μπορεί τελικά η αναζήτηση να μην εμφάνισε αυτό που έψαχνε ο χρήστης οπότε θα το διατυπώσει λίγο διαφορετικά (σημείωση 15) και η αναζήτηση θα ξεκινήσει ξανά από την αρχή φέρνοντας διαφορετικά αποτελέσματα.

Άρα… βγαίνουν κάποια συμπεράσματα. Πριν τα παρουσιάσουμε πρέπει να τονίσουμε το εξής: Η παραπάνω διαδικασία είναι περίπου αληθής, τα πράγματα δουλεύουν σχεδόν έτσι και περίπου με αυτήν την σειρά. Ο αλγόριθμος αναζήτησης του google αφενός δεν είναι δημοσιευμένος και αφετέρου αλλάζει συνεχώς συνεπώς δεν θα μπορούσαμε να τον γνωρίζουμε με λεπτομέρειες. Το σίγουρο είναι πως αν προσέξετε όλα αυτά  τα σημεία θα δείτε πολύ σοβαρή βελτίωση της θέσης σας στις μηχανές αναζήτησης. 

Σημειώσεις:
  1. Αφού δημοσιεύσουμε μια σελίδα καλό θα είναι να δηλώσουμε στο google την ύπαρξη της και να μην περιμένουμε να την ανακαλύψει μόνο του.
  2. Όσο περισσότερες αναφορές υπάρχουν στις επιθυμητές λέξεις κλειδιά τόσο καλύτερα.
  3. Οι λέξεις κλειδιά καλό θα είναι να εμπεριέχονται στους τίτλους των αντίστοιχων σελίδων.
  4. Η αναλυτικότερη πληροφορία γύρω από το θέμα εκτιμάται περισσότερο από το google (και προφανώς και από τους χρήστες)
  5. Ο κώδικας της σελίδας πρέπει να είναι γραμμένος με τρόπο που να μπορούν οι μηχανές να τον διαβάζουν.
  6. Το google (και οι άλλες μηχανές αναζήτησης) καταλαβαίνουν πότε προσπαθείς να τις εξαπατήσεις και σε τιμωρούν.
  7. Τα καθαρογραμμένα urls παίρνουν επιπλέον πόντους
  8. Τα meta-tags είναι σχετικά χρήσιμα αλλά μόνο σε προχωρημένο στάδιο σύγκρισης, με εξαίρεση το title που είναι από τους πιο σημαντικούς παράγοντες. Τα φλύαρα meta-tags δεν πείθουν κανέναν.
  9. Η αξιοπιστία της σελίδας σας αυξάνεται κατακόρυφα όταν δέχεστε επισκέψεις από άλλες σελίδες.
  10. Το 9 ισχύει κυρίως όταν οι σελίδες που παραπέμπουν σε εσάς είναι πραγματικές και ποιοτικές.
  11. Η εκτενής αναφορά, σε ολόκληρη την ιστοσελίδα, στις λέξεις που θεωρείτε σημαντικές για το αντικείμενό σας είναι ιδιαίτερα σημαντική.
  12. Αν κατακτήσετε καλές θέσεις σε κάποια αποτελέσματα θα βοηθήσετε και το υπόλοιπο site να αναρριχηθεί στις άλλες λέξεις κλειδιά. Αναρωτηθείτε αν είναι καλύτερο να επιδιώξετε πρώτα να καταχτήσετε στόχους με μικρότερο ανταγωνισμό και να επεκταθείτε αργότερα.
  13. Το google εξετάζει τη μέχρι τώρα ζωή της σελίδας αλλά και το για πόσα χρόνια ακόμη είναι κατοχυρωμένο ένα domain. Αυτά που έχουν έρθει για να μείνουν και όχι πειραματικά παίρνουν πόντους.
  14. Το google πλέον παρουσιάζει και προσωποποιημένα αποτελέσματα. Για αυτό δυστυχώς δεν μπορείτε να κάνετε κάτι.
  15. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να δηλώσεις ή να αναζητήσεις κάτι. Προσπαθήστε να σκεφτείτε όπως ο πελάτης σας και κυνηγήστε την πιο πιθανή εκδοχή.

Συνοψίζοντας τα παραπάνω, καταλήγουμε πως στην ουσία τρεις είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την καλή εμφάνιση στις μηχανές αναζήτησης:
  1. Να διαθέτει η σελίδα το σωστό περιεχόμενο. Ότι άλλο και να γίνει, αν το περιεχόμενο δεν είναι σωστό δεν θα βγείτε μπροστά (άλλωστε, και πιο σημαντικό, αν δεν έχετε το σωστό περιεχόμενο, και να βγείτε πρώτοι δεν θα κερδίσετε τίποτα γιατί στη συνέχεια θα εισέλθει στη σελίδα ένας πραγματικός άνθρωπος που θα αξιολογήσει επίσης το περιεχόμενο!!)
  2. Να υπάρχει η στοιχειώδης σωστή τεχνική υποδομή. Σωστή html, φιλικά γραμμένη προς τις μηχανές αναζήτηση.
  3. Να υπάρχουν σύνδεσμοι προς τη σελίδα σας από άλλα sites. Η άποψή μας είναι πως αν φροντίσετε για τα άλλα δύο, το 3ο θα έρθει μόνο του. Μπορείτε να βοηθήσετε ξεκινώντας με μια σελίδα στο facebook (αν πιστεύετε πως έχετε κάτι να πείτε), ένα λογαριασμό στο twitter ή ένα blog και έχετε ήδη τρεις σελίδες που παραπέμπουν στο site σας. Προσθέστε τη δυνατότητα στους επισκέπτες σας να κάνουν like και share τη σελίδα σας. Αν πάλι διαπιστώνεται πως υπάρχει πραγματικά σοβαρός ανταγωνισμός στο αντικείμενό σας μπορείτε να προχωρήσετε και σε άλλες λύσεις διαφήμισης και προώθησης όπως το google adwords ή το facebook ads.


Σημείωση: αλήθεια... εσείς πως βρήκατε αυτό το άρθρο; Η νέα σελίδα μας, που περιλαμβάνει και αυτό το άρθρο, δημοσιεύθηκε την Παρασκευή 9 Μαρτίου στις 21.30. Τα παρακάτω screenshots πάρθηκαν από το google τη Δευτέρα 12 Μαρτίου στις 11.00 και αφορούν στις παρακάτω αναζητήσεις:
  • αναζήτηση "πρώτη θέση στην αναζήτηση του google", θέση: 5
  • αναζήτηση "πρώτη θέση στα αποτελέσματα μηχανών αναζήτησης", θέση: 1
  • αναζήτηση "καλή θέση στα αποτελέσματα μηχανών αναζήτησης", θέση: 5
  • αναζήτηση "πρώτη θέση στις μηχανές αναζήτησης", θέση: 6
  • αναζήτηση "πρώτη θέση στα αποτελέσματα του google", θέση: 1
  • αναζήτηση "πρώτη θέση στις αναζητήσεις", θέση: 1

karsiyaka escort avcılar escort ataköy escort bahçeşehir escort esenyurt escort